4.10.2012

Kata näppäili 17-vuotis lahjaksi saamaansa puhelinta sängyssään, kun tunsi mätkähtävänsä jollekin kovalle.  Tyttö huomasi ensimmäiseksi, että puhelimen kello pysähtyi ja että hän oli hämärässä huoneessa. Tömähdys oli herättänyt huoneessa olijan ja toiselta puolelta huonetta kuului väsynyt mumina. ”Omma? Miksi sä oot mun huoneessa? Kello on vasta kolme yöllä ja mun täytyy herätä vasta seitsemältä.” Kata ähkäisi noustessaan istumaan lattialla ja vastasi. ”Anteeksi Ilhoon. Noona tuli hieman ajoissa.” Ilhoon mumisi jotain itsekseen, kunnes huoneeseen syttyi valo ja huoneen toisella puolella väsyneen näköinen poika hymyili tytölle. Kata virnisti ilkikurisesti ja sanoi. ”Hyvää syntymäpäivää. Eikös nyt oo vuosi 2008? Ja etkö sä neljätoista vuotta täytä?” Ilhoon nyökytteli ja kysyi. ”Noona saanko mä pyytää yhtä juttua?” Kata nyökkäsi, joten poika jatkoi. ”Mä haluan jatkaa nukkumista, joten tuu tänne ja nukutaan.” Kata katsoi poikaa pitkään, kunnes nuorempi sanoi. ”Mä en pure enkä koske mihinkään. Mut pliis. Nukutaan.” Tyttö nyökkäsi ja kömpi pojan viereen, ensin laitettuaan puhelimensa pöydälle ja laukkunsa lattialle.

Myöhemmin aamulla herätyskello herätti kaksikon ja Kata löysi itsensä pienemmän pojan halauksesta.  Tyttö töni toisen pois sängystä ja totesi. ”Sulla on koulua tänään. Joten hop hop herätys.” Ilhoon mulkaisi Kataa, kunnes nousi lattialta ja alkoi laittamaan itseään valmiiksi. Kata itse nousi myös, mutta jäi ajatuksiinsa jumiutuneena istumaan sängylle. Viimein kun Ilhoon oli valmis, tämä palasi huoneeseen ja Kata kysyi mielessään olleen kysymyksen. ”Mut miten mä pääsen pois täältä huoneesta? Eiks sun vanhemmat ja sisko ole hereillä jo?” Ilhoon kohautti olkapäitään ja vastasi. ”Vanhemmat on tähän aikaan jo töissä ja isosisko on yötä kaverinsa luona. Joten sulla ei oo mitään hätää.”  Kata nyökkäsi ja seurasi nuorempaa ulos huoneesta, varmistettuaan että laukku ja puhelin olivat mukana. Keittiössä Ilhoon teki heille aamupalaa. Syödessään Ilhoon kysyi. ”Mitä sä aiot tehdä sillä aikaan, kun mä oon koulussa? Mulla on kyllä lyhyt päivä.” Kata nosti katseensa ruuasta ja vastasi. ”En tiedä. Varmaan kiertelen siellä täällä. Jos mä joskus sattuisin jopa muuttamaan Koreaan ja Seouliin, niin olis se ihan kiva tutustua paikkoihin.” Ilhoon nyökkäsi ja totesi. ”Mun täytyy mennä vaihtaa koulupuku päälle. Odota tässä, niin lähdetään.” Poika katosi takaisin huoneeseensa ja palasi hetken kuluttua siisti koulupuku päällään, joten he lähtivät kohti Ilhoonin koulua. Matkalla Kata kyseli Ilhoonin koulusta ja läksyistä, kunnes he tulivat Ilhoonin koulun porteille. Poika mutrusti suutaan muistuttaen tyttöä. ”Mä pääsen yhdeltä koulusta mikä on hyvin harvinaista, joten ole siihen aikaan täällä. Äläkä eksy! Äläkä puhu tuntemattomille miehille!” Kata naurahti ja vastasi lähtiessään kävelemään poispäin. ”En en. Mä osaan koreaa, niin voin kysyä neuvoa muilta ja en lupaa etten puhu, mutta lupaan etten ainakaan lähde kenenkään mukaan.” Ilhoon heilutti vielä nopeasti tytön perään, kunnes käveli sisälle rakennukseen.

Kata ei montaa metriä Ilhoonin lähdön jälkeen ehtinyt kävellä, kun hänet pysäytti kolme noin hänen ikäistään poikaa. Kukaan heistä ei hymyillyt ja yksi heistä kysyi. ”Kuka sä oot ja miksi sä oot meidän Ilhoonien kimpussa? Me ollaan nähty sut aiemminkin.” Kata katsoi kolmikkoa hetken ja vastasi pää hieman kallellaan. ”Bang Sunha. Ilhoon on mun kaveri? Kuka te itse olette?” Pisin heistä esitteli heidät. ”Me ollaan Ilhoonin hyungit. Mä oon Changsub  ja he ovat Eunkwang ja Minhyuk.” Kata nyökkäsi kahdelle muulle ja Eunkwang jatkoi kyselemistä. ”Mistä sä tunnet Ilhoonin? Miksei Ilhoon ole esitellyt meitä? Missä sä asut? Minkä ikäinen sä oot…?” Poika olisi luultavasti kysellyt enemmän, mutta Minhyuk tönäisi toista, joka hiljeni. Kata punnitsi vastaus vaihtoehtoja mielessään hetken, kunnes päätti vastata hieman muunnellun totuuden. ”Me tavattiin, kun Ilhoon oli kymmenen. Ja sitä saatte kysyä itse Ilhoonilta, että miksei meitä ole esitelty aiemmin. Mä asun Suomessa, jonka takia mä käyn täällä vain kerran vuodessa. Ja mä olen teitä nuorempi.” Kolmikko vilkaisi toisiaan ja Minhyuk kysyi. ”Mitä sä aiot tehä nyt?” Tyttö kohautti olkapäitään ja vastasi. ”En tiedä vielä. Luultavasti kiertelen, koska mä haluaisin muuttaa tänne joskus.” Changsub tuli Katan viereen kietoen toisen kätensä tytön harteille ja kysyen flirttailevasti. ”Sopiskos, jos oppa näyttää parhaimmat paikat?” Kata katsoi toista pitkään, kunnes totesi. ”Sori tyyppi, mut ei kiinnosta. Ja lupasin Ilhoonille, etten lähde vieraitten miesten mukaan. Ja eikö teillä ole koulua?”  Changsub mutrusti suutaan ja antoi käden laskeutua ja palasi takaisin kahden muun pojan vierelle, kun taas Minhyuk vastasi. ”Totta, mutta me voidaan aina lintsata…” Kata pudisteli päätään ja sanoi. ”Ja näytätte nuoremmille huonoa mallia. Ei käy. Te jatkatte matkaanne kouluun ja mä jatkan matkaani toiseen suuntaan. Heippa.” Kolmikko jäi vain katsomaan tytön perään, kun Kata käveli pois heidän luotaan.

Katan päivä kierrellessä kului hyvin nopeasti ja tyttö jopa osasi eksymättä tulla takaisin Ilhoonin koululle. Katan ei tarvinnut odotella kauaa, kun Ilhoon oli jo hänen vieressään. Poika antoi katseensa kulkea tytön päästä varpaisiin, kunnes päätyi siihen  ettei tyttö ollut satuttanut itseään ja varmisti vielä. ”Sä et oo satuttanut itseäs? Et puhunut vieraille miehille?”  Kata hymyili leveästi ja vastasi. ”En satuttanut, mutta puhuin kyllä. Sun Eunkwang hyung, Minhyuk hyung ja Changsub hyung tuli kyselemään multa kaikkea. Luultavasti luuli mua joksikin pedonoonaksi.” Ilhoon katsoi tyttöä kauhuissaan ja kysyi. ”Mitä mä teen nyt? Saiks ne selville, että sä oot aikamatkustaja? Entä jos ne näkee sut ensivuonnakin? Mitä jos…” Kata taputti poikaa olalle rauhoittavasti. ”Ei hätää. Mä en kertonut ensinnäkään tarkkaa ikääni ja sanoin totuuden, että oon Suomesta ja käyn sun luona vain kerran vuodessa. Ja jos ne alkaa epäilemään jotain joskus tulevaisuudessa, niin kerrotaan vaan totuus. Ihan sama uskooko vai ei… Mut lähdetäänkö? Mulla ei oo tänä vuonna mitään erikoista lahjaa sulle, sillä ajattelin viedä sut ostoksille. Koska mä en voi ostaa mitään vaatetta, kun en tiedä miten oot kasvanut vuoden aikana.” Ilhoon nyökkäsi hymyillen ja kaksikko lähti kävelemään kohti ostoskeskusta, joka oli matkanvarrella Ilhoonin kotiin.

Ostoskeskuksessa Kata löysi paljon vaatteita, jotka sysäsi Ilhoonin syliin ja pojan sovituskoppiin. Ilhoon teki pienen muotinäytöksen Katalle ja samalla tyttö otti kamerallaan kuvia pojasta. Muotinäytöksen jälkeen tyttö valitsi muutaman vaatteen joihin tykästyi ja meni maksamaan. Samalla kun Kata oli maksamassa vaatteita, Ilhoon keräsi lopuista vaatteista parhaimmat, joita oli sovittanut ja tuli maksamaan ne Katan perässä itse. Shoppailun jälkeen Ilhoon halusi tarjota jäätelön Katalle, joten he menivät ostoskeskuksen keskellä olevaan kahvilaan, josta sai jäätelöä.

Jäätelöä syödessään Kata kysyi mukamas ohi mennen. ”Onkos sulla jo tyttöystävä? Tai ainakin joku kenestä tykkäät?” Nuorempi melkein sylkäisi jäätelöt suustaan kuullessaan kysymyksen ja vastasi nopeasti. ”Noona! Mä oon vasta neljätoista. Ei tän ikäiset seurustele, vaan keskittyy opiskelemiseen. Miksi ihmeessä sä kyselet tuollaista?” Kata virnisti ja totesi. ”Suomessa monet alkaa jo seurustelemaan hyvin nuorena. Mut kai sulla on joku tyttö josta tykkäät?” Ilhoon laski katseensa hieman punastuneena, kunnes mumisi. ”On yks…” Katan hymy leveni ja kysyi innoissaan. ”Kuka? Kuka? Kuka? Minkä näköinen? Ikäinen? Niminen? Mistä tunnet?” Ilhoon tiputti päänsä pöydälle ja vastasi mumisten. ”Tosi tosi nätti. Mua vuoden nuorempi ja emmä halua kertoa enempää.” Yhtäkkiä Ilhoon nosti päänsä pöydältä ja kysyi. ”Noona tykkäätkö sä jostakusta?” Kata kohautti olkapäitään ja ymmärsi kysymyksen tahallaan väärin. ”2PM:n Wooyoung on niiiin söpö. Ja U-Kissin Soohyun. Tosin Kibum oli mun lemppari, kunnes se lähti bändistä. Sääli. Kibum ja Xander olivat niin loistavia… Oho. Mä en saisi kertoa tulevaisuudesta mitään… Joten hys.” Kata höpötti ohi suunsa, joten hiljeni hymyillen hieman nolostuneena. Ilhoon ei välittänyt tytön höpötyksestä, mutta kiinnostui aiheesta. ”Millasii bändejä sun ajassa on? Voitko kertoa? Mä lupaan, etten kerro kenellekään.” Kata otti paremman asennon tuolissaan ja alkoi kertoa lempi aiheestaan. ”Mun lempi bändi on Beast. Ne debytoi vuoden päästä vähän ennen joulua. Sitten on MBLAQ, 2NE1, DMTN, LED Apple, Teen Top ja Infinite. En jaksa listata kaikkia. Tuossa on vain mun lemppareita. Ja niitä alkaa ensi vuodesta alkaen tulla kuin sieniä sateella. Siis joka vuosi debytoi paljon uusia bändejä…” Kata jatkoi bändeistä puhumista ties kuinka kauan, kunnes vilkaisi kelloon sanoen. ”Tää on menossa pian kiinni, joten jatketaanko matkaa?” Ilhoon nyökkäsi ja kaksikko alkoi kävelemään kohti puistoa, jonka lähellä oli valokuva automaatti, jossa he aina ottivat kuvia. Koska Katalla oli kamera mukanaan, kaksikko otti myös sillä kuvia toisistaan. Kesken kuvaus session Kata totesi. ”Mähän pyysin sua tekemään joku vuosi sellaisia söpöjä ilmeitä. Niin tee taas.” Ilhoon mietti hetken aikaa ja sanoi. ”Mä kuulin tämän jostain ohimennen. 1+1=gwiyomi.” Poika nosti kummatkin etusormet vuorollaan ja laittoi sormet poskilleen. ”2+2=gwiyomi.” Tätä jatkui hetken aikaa söpöjen ilmeiden kanssa, kunnes loppui numero neljään. ”Mä en keksi enempää. Yritän keksiä lisää ensi vuodeksi.” Kata nyökkäsi ja katseli kamerastaan äsken ottamiaan kuvia. Ilhoon tuli tytön viereen katselemaan ja totesi. ”Mä näytän kauhean tyttömäiseltä.” Kata hymyili leveästi todeten. ”Etpä. Sä näytät hyvin söpöltä.” Ilhoon nyrpisti pienesti nenäänsä ja tyytyi kommenttiin.

Kuvat otettuaan he istuivat keinuihin keskustellen mitä seuraavalla tapaamiskerralla tehtäisiin. Ilhoon mietti hetken kunnes sanoi päättävästi. ”Mä haluan esitellä sut mun hyungeille. Ihan sama vaikka ne sais selville, että sä oot aikamatkustaja. Mä luotan niihin sen verran, että tiedän, että ne eivät kerro kenellekään. Ja tehdään jotain kivaa.” Kata nyökkäsi ottaessaan vauhtia ja totesi. ”Me nähdään vuoden päästä. Mun on aika taas lähteä. Nähdään Ilhoon.” Ilhoon ei ehtinyt sanoa enää mitään, kun Kata oli kadonnut jättäen vauhdikkaasti heiluvan keinun…