Katsoin hieman hermostuneena Jiyongia, sillä en tiennyt mitä odottaa vanhemmiltamme. Jätkä tarttui rohkaisevasti kädestäni ja kävelimme sisälle, jossa neljä vanhempaa ja Dami odottivat.

Päästyämme istumaan, äitini Dan kröhäisi ja ilmoitti.

”Olemme päättäneet Yoonjon kanssa, että sinä ja Jiyong menette naimisiin. Häitä vietettäisiin sinun syntymäpäivänäsi elokuussa. Kihlajaiset pidetään kahden viikon kuluttua.”

Tönäisin ystävääni pienesti ja kuiskasin hänelle.
”Mul ei sinäänsä oo mitään sitä vastaan, ett me mentäis naimisiin, mut mä kuitenkin ajattelen mein kummankin parasta, ett sä kertoisit totuuden mein vanhemmille.”

Jiyong huokaisi nyökäten ja katsoi päättäväisesti vanhempiaan sanoen vakaalla äänellä.

”Sori mut mä en voi hyväksyy sitä. Nimittäin mä oon jättäny kertomatta teille yhden asian. Mä oon homo ja mä en tuu muuksi muuttumaan.”

Vanhempiemme hymyt valahtivat ja Yoonjo sanoi meille.
”Dami mene huoneeseesi ja Mihye voisitko vaikka mennä Jiyongin huoneeseen hetkeksi? Meillä on hieman keskusteltavaa.”

Nyökkäsin ja lähdin Damin kanssa yläkertaan.

Makoilin Jiyongin valtavalla sängyllä ja odotin ystävääni. Toivoin todella, että vanhempamme suhtautuisi asiaan yhtä ymmärtävästi kuin itse, vaikka se tuntui liikaa pyydetyltä.

Vanhempiemme idea olisi itsestäni tuntunut loistavalta idealta muutamia vuosia sitten, sillä olin nuorempana ollut kovin ihastunut parhaaseen ystävääni. Tilanne oli kuitenkin muuttunut ja Jiyong oli paljastanut eräänä päivänä olevansa homo ja ihastunut yhteen luokkamme poikaan. Selvitin silti tunteeni hänelle ja saimme ystävyytemme aiempaa läheisemmäksi. Tunteeni vaihtui nopeasti sisarustakkaudeksi ja ihastukseni kohteeni vaihtui samaan syssyyn.

Viidentoista minuutin jälkeen Jiyong raahautui huoneeseen ja kaatui viereeni makaamaan. Olin hetken hiljaa, kunnes kysyin.
”No? Mitä ne sano?”
Jiyong huokaisi ja vastasi hymyillen.
”No ne otti sen tosi hyvin kyl. Vähän ne oli pettyneit, etten ollu kertonu aikasemmin, mut ne on täysin mun puolel ihme kyllä. Sun porukat vaa harmitteli, ett nyt nitten täytyy ettii sulle uusii ehdokkaita, ja ne kuitenkin tietää, ettet sä niin paljoo haluis mennä naimisiin. Pakko sanoo, ett meil on kyl ihanat vanhemmat.”

Hymyilin iloisena ystäväni puolesta ja kysyin.

”Saanks mä jäädä sun luo yöks? Mul on kauhee uni.”
Jätkä naurahti ja sanoi.

”Saat saat. Nukutaan nyt vaan lisää.”

Virnistin hieman unisesti ja suljin silmäni kierähtäen lähemmäs toista.